Artrose

Artose eller slitasjegikt er en deganerativ leddlidelse som oppstår ved at brusken i et ledd brytes ned, og det oppstår forandringer i knokkelvevet rundt. Artrose kan oppstå i alle ledd, men vanligst i ledd som er utsatt for stor belastning, og ofte ligger en feilstilling til grunn.

SYMPTOMER OG TEGN Røntgen vil kunne vise redusert bruskhøyde i leddet, og forandret kontur av leddoverflaten. Det kliniske symptomet er først og fremst smerte, lokalisert til det affiserte leddet og muskulaturen rundt. Leddbevegeligheten vil etterhvert avta, og det kan oppstå kontraktur.

BEHANDLING Behandling avhenger av hvilket ledd som er rammet, grad av smerte og funksjonsnedsettelse. Avlastning med stokk, krykker eller ortopediske hjelpemidler (ortoser), kan sammen med tøyninger, bevegelsesøvelser og styrketrening kan holde funksjonen ved like i lang tid. Smertelindirng er viktig for pasienten. Operativ behandling i form av endring av leddets biomekanikk, erstatning av leddflatene med proteser eller avstivning av leddet kan være aktuelt.