Albue

Albuen er leddet mellom overarm og underarm. Albuesmerter er smerter i eller i området rundt albuen. De skyldes oftest skader eller overbelastninger. Særlig hyppig forekommer smerter på utsiden av albuen - såkalt epikondylitt eller tennisalbue.

Albueleddet er et hengselledd mellom humerus, som er overarmsbenet, og ulna, som er et av bena i underarmen. Det andre benet i underarmen, radius, er i kontakt med albueleddet med en liten sylindrisk formet øvre ende, radiushodet, slik at den nesten flate øvre enden er i kontakt med humerus og utsiden av den sylindriske enden glir mot ulna.

Ved rotasjon av underarmen og hånda roterer radiushodet. Det kalles supinasjon når håndflaten kommer opp, og pronasjon når håndbaken kommer opp.

Albuespissen, olecranon, er den øvre enden av ulna.

Albuen kan bøyes mye, slik at over- og underarm bare har en vinkel på ca 20 grader. Ved full utstrekking kan albuen overstrekkes, slik at den bøyer 5-10 grader andre veien.

Leddet består av bruskdekkede flater på alle de tre bena, og det er en leddkapsel som er dekket på innsiden av en glatt hinne, synovialhinnen.

Den største muskelen som bøyer albuen er biceps, som er den store muskelen på framsiden av overarmen. Den største muskelen som strekker albuen er triceps, som er den store muskelen på baksiden av overarmen.

(Kilde: wikipedia.no)

Juni 2017 >