Plantarfasciit

Plantarfasciit. Smertefull og ofte langvarig betennelse i og rundt senene
under foten. Kommer av overbelastning, og vi ser både aktive idrettsfolk og vanlige mennesker med mye gåing på hardt underlag på jobb som får denne lidelsen. Kan være vanskelig å bli kvitt, men det ser ut til at både stabiliserende innleggssåler og kiropraktor med trykkbølgebehandling har god effekt, og mange blir bra i løpet av 8-10 uker. For noen kan en nattskinne som strekker foten være et godt tillegg. Kortisoninjeksjoner kan hjelpe på betennelsen, men gir sjelden varig lindring. Innleggssålesom ikke dekkes av NAV

SYMPTOMER OG TEGN : Smerte ved belastning, lokalisert under foten baktil. Stivhet om morgenen. I lette tilfellerer er det bare smerter ved oppstart av trening og en tid etter, samt ved de første skrittene hver morgen.I mer uttalte tilfelle er det smerter ved hvert eneste steg.

DIAGNOSE : Sykehistorien med gradvis utvikling av symptomene er typisk. Ved palpasjon angir pasienten smerter svarende til fasciiens feste fortil på helbenet.

BEHANDLING : Gang-/løpstest med videoanalyse for å finne fotfeilsillinger. Vi tilpasser innleggssåler/løpsinnlegg med utsparing for det smertefulle området. Tøyninger av plantar fasciien og leggmuskulaturen er også gunstig. I enkelte tilfeller benytter vi også en nattortose som har gitt gode resultater.