Beinhinnebetennelse

Beinhinnebetennelse. Også kalt traksjonsperiostitt eller Shin Splint. Dette er en betennelse rundt leggbeinet.
Oppleves som smerte og trykkømhet,nesten krampefølelse. Lett å forveksle med voksesmerter i leggen. Kommer ofte av overpronasjon, sees ofte hos håndballjenter, men også andresom løper mye. Et enkelt løpsinnleggsom korrigerer fotstillingen er oftenok til å bli smertefri iløpet av 3-4uker. Dekkes ikke av NAV, med mindredet er store feilstillinger som forårsakerbetennelsen.

Symptomer og tegn
Pasienten opplever ømhet og etter hvert smerter langs mediale tibiakant noe distalt under og en tid etter trening. Smertene øker gradvis med treningsintensitet, og kan bli så plagsomme at vedkommende må slutte med løpetrening og spensttrening.

Diagnose
Anamnese og en grundig klinisk undersøkelse vil gi diagnosen. Ved palpasjon finnes intens ømhet og eventuelt hevelse over mediale tibiakant, som kan føles knudrete. De aller fleste pas med denne lidelsen har enten noe utadroterte legger eller overpronerte føtter.

Behandling
Her er det viktig å korrigere eventuelle aksefeil, hos oss gjøres dette først med en gang-/løpstest på tredemølle med løpsanalyse for å finne fotfeilstillinger som kan være årsaken til problemet. Ofte kan vi da lage innleggssåler/løpsinnlegg som korrigerer feilstillingen og i mange tilfeller forvinner symptomene etter kort tid.